Notebook

Op deze pagina vind je aanvullende informatie bij sommige blogs. En aantekeningen die ik maakte over plaatsen waar ik ben geweest of nog naar toe zou willen gaan. Aanvullingen zullen er zeker komen.





Inhoud

Maeshowe (link)
Wijnaldum en leylijnen (link) Link werkt niet.
De rode van mantel van Maria (link)
Verplicht bouwen op heilige plaatsen (link)


Maeshowe

Gebruikt en verlaten?

Maeshowe is een aantal eeuwen in gebruik geweest en daarna verlaten. Dat gebeurde vaker als een cyclus voltooid was. Mogelijk is het na die tijd voor een andere functie hergebruikt. Dat zou de aanwezigheid van de paardenbotten en de schedel verklaren. 

Maeshowe en New Grange

Maeshowe wordt vaak vergeleken met New Grange (Ierland). Allebei de monumenten zijn uitgelijnd op de zonnestanden met midwinter. Met het verschil dat het bij New Grange gaat om de zonsopkomst. De kamer aan het eind van de gang wordt tijdens de zonnewende een paar minuten verlicht. Aan de achterzijde markeert Kerbstone 52 de zonsondergang op midzomer. 
Waar Maeshowe een bijna sobere indruk maakt, wordt New Grange gekenmerkt door spiraalmotieven. Je vindt ze zowel binnen als buiten. Mogelijk is New Grange eerder een tempel dan een grafheuvel geweest. 


New Grange


De steen voor de ingang. Zonsopkomst Midwinter


Kerbstone 52: zonsondergang op midzomer


Blog:  https://jokessterrenkruid.blogspot.com/2024/07/maeshowe-bewaart-zijn-geheimen.html

De lijn van Wijnaldum naar Oosterland is eigenlijk een stuk van de lange Michaelsleylijn, die loopt van Santiago de Compostela, via Carnac en Le Mont Saint Michel door naar Hargen, Keinse bij Schagen, Oosterland, Wijnaldum, Stockholm, Arkhangelsk (ook weer Michael. Eigenlijk loopt die lijn ook over Harlingen met eveneens een Michaelskerk en in Oosterland is het ook een Michaelskerjk. Wognum ligt dus ten zuiden van Oosterland maar op de lijn Oosterland-Bigtevecht.   Het vierkant gaat verder van Oosterland naar oldeberkoop, Oldeberkoop naar Deventer en Deventer naar Nigtevecht.

Het bijzondere is, dat de diagonaal van dat vierkant haaks staat bij Oosterland op die Michaelslijn terwijl  ook Oosterland ongeveer halverwege Santiago en Arkhangelsk ligt.  Arkhangelsk wil overigens zeggen  'aartsengel' en dan gaat het weer om Michael naar wie in of vlakbij de plaats Arkhangelsk ook een klooster is, gewijd aan die aartsengel.

Het bijzondere van de Externsteine is ook, dat dit gebergte precies loopt in de richting van Wijnaldum.



Foto: © Ton van der Leeden  Link website
Met dank voor het mogen gebruiken
Meer informatie kun je vinden op mijn blog over Wognum (zie onder).


Persoonlijke informatie van Ton van der Leeden. 

Alle verdere informatie te lezen in zijn website www.handboekbinderij-vanderleeden.nl


Blogs

Tijdens mijn (veelvuldige) bezoeken aan oude kerken speurt mijn oog naar Maria's met een rode mantel. Dat rood was op een gegeven moment uit den boze, omdat het de vruchtbare vrouw en moeder symboliseerde. De Drievoudige Godin werd vroeger uitgebeeld in drie kleuren: wit voor de Maagd, rood voor de moeder en zwart voor de oude, wijze vrouw of Crone. Drie fasen van het vrouw-zijn maakten de cyclus compleet.
In 1649 werd door de Kerk beslist dat de Maagd Maria alleen nog maar in blauw en wit mocht worden afgebeeld. Vanaf dan moet ze worden afgebeeld in de bloei van haar jeugd, met een zacht gezicht en goudkleurig haar. Haar handen gevouwen onder haar borst of in gebed, de maan onder haar voeten en een kroon van twaalf sterren rond haar hoofd. Ze vertrapt het hoofd van de draak onder haar voeten.
Het was Spaanse kunstschilder Pacheco die deze regels voor de Inquisitie vaststelde en vastlegde in zijn Arte della Pintura.

Bron: Our Lady in Art. Met dank aan Margaret Starbird voor deze aanvullende informatie.


Catharijne  Convent 2016
Blog: Op zoek naar de rode Maria

Verplicht bouwen op heilige plaatsen

Bij alle oude kerken gebouwd voor het jaar 1350

Onze voorouders bouwden tot 1350 hun heiligdommen bij voorkeur op krachtplaatsen. Deze plaatsen werden in principe door de Kerk overgenomen en gekerstend, net zoals dit met het altaar gebeurde. Het in gebruik nemen van deze 'heidense' plaatsen gebeurde in opdracht van Paus Gregorius de Grote. Tijdens het Concilie van Tours in het jaar 567 werd het vereren van stenen, bomen en bronnen verboden. In 601 verbiedt Paus Gregorius de Grote (589-604) het verder verwoesten van heilige plaatsen. Hij geeft per brief aan Mellitus de opdracht om alle heidense plaatsen te integreren in het christelijk geloof ('de tempels van de heidenen niet te verwoesten maar met wij-water te besprenkelen en daarna in christelijke kerken te veranderen').
Het verbod om nog langer op voorchristelijke plaatsen te bouwen lijkt in relatie te staan met het uitbreken van de pest. 

Bron: Brief Paus Gregorius aan Mellitus: link





Reacties

Een reactie posten