Fluisterdalletje met een labyrint bij de Externsteine

We logeren in een klein hotelletje op loopafstand van de Externsteine. Al wandelend door het bos ontdekten vrienden van ons vijf jaar geleden een labyrint in een klein dalletje. Door stormen raakte het afgesneden van het wandelpad, maar we hebben het met hulp van een kenner terug kunnen vinden. Het dalletje is niet ver van de Externsteine gelegen, in het bos aan de overkant van het meer...

Zigzaggend door het bos

Het is even zoeken voor we het labyrint terugvinden. De eerste passerende buurtbewoner heeft geen idee. Een tweede komt ons achterop gefietst. Zij weet waar we het dal kunnen vinden en dat betekent dat we rechtsomkeert moeten maken. Geen probleem met ons doel voor ogen 😉.
Het eerste weggetje heeft zich vermomd als een beekbedding. Aan het begin ervan vinden we een mini-steenkringetje aan de kant van de weg. Na een paar keer afslaan zien we het labyrint onder in het dalletje liggen.  

Sluip door kruip door

Het dal lag oorspronkelijk aan een wandelroute. Door omgevallen bomen na twee orkanen afgelopen winter is het daarvan afgesneden. Voorzichtig zoek ik mijn weg naar beneden. Daar ligt het labyrint uitnodigend op me te wachten. Het heeft een klassieke vorm, zoals het labyrint in Kreta, zoals dat ook terug gevonden is in Tintagel (Engeland). 
Een omvallende boom is deels over de ingang gevallen. Ik werp er een blik op en vrees dat een poging om de weg vrij te maken gedoemd is om te mislukken. De anderen zijn het met me eens. We moeten op dit punt een beetje smokkelen om het pad van het labyrint te volgen. We lopen geconcentreerd en geven elkaar de tijd. Na afloop daalt er een serene rust over ons. We zijn stil en genieten van de sfeer. Degene die dit labyrint gebouwd kent de geheimen van energie.  



'Klassiek' neergelegd labyrint


Vingerlabyrint (St.-Huibrechts-Hern, België) 

Spiraal op de rots

Vanaf het midden van het labyrint valt mijn blik op de rots er tegenover. Daar is een dubbele spiraal in de wand gegrift. Dit symbool kan de loop van de zon door het jaar weergeven. Van midzomer naar midwinter en terug. Het is een theorie waar ik me wel in kan vinden... Je vindt een dubbele spiraal ook terug op oude heilige plaatsen.



Runenteken

Links van de lijn boven de grote spiraal vind ik een runenteken. Ik zoek naar de betekenis ervan. Het lijkt alsof de mogelijkheden legio zijn. Is het de M van man, of z, eo, x? Betekent het misschien bescherming? In dat geval zou het middenpootje iets korter mogen zijn. Kortom, ik kom er niet uit. Teveel mogelijkheden en geen kenner 😒.


Runenteken op de rotswand

Fluisterdalletje

Terwijl ik de ervaring van het labyrint-lopen nog op me in laat werken, zie ik het groene kopje van een bosgeest onder een deken van bruine grond en bladeren. Het maakt het kind in me wakker.
Stil verlaten we de plek. Blij dat we deze met aanwijzingen van de buurtbewoner konden vinden.


Ligt daar rechts boven een bosgeest te slapen?

Nog meer moois

Op de terugweg volgen we het reguliere pad richting hotel. In de verte beneden is een grote steenkring gecreëerd door mensen uit de omgeving. 
Zoekend naar meer achtergrond informatie ontdek ik dat er sprake is van een soort 'slenk', die geheime plekjes herbergt. De rots Bärenstein lijkt me eveneens de moeite waard. Zelf ben ik hier nog niet geweest. Aan mijn verlanglijstje komt op deze manier geen eind 😉.



Steencirkel verderop in het dal



Adres

Route naar het labyrint bij benadering zoals wij het vonden.
Neem aan de overkant van het meer bij de Externsteine het pad dat over een bruggetje gaat. Daar kies je het hogere pad naar rechts, gemarkeerd door een kleine steenkring. Je komt dan bij een pad van zand. Ga daar naar links en neem het tweede pad naar links. Direct daarna naar rechts waar je het labyrint in het dalletje ziet liggen.

Gerelateerde blogs

Het doel van ons korte uitstapje is de Externsteine. Het is een mysterieplaats, die honderden jaren lang als inwijdingsplaats diende. We zijn er eerder kort geweest, maar vandaag hebben we alle tijd. We naderen de rotsformatie vanaf het grote parkeerterrein. Indrukwekkend liggen de grote rotsen voor ons, met mensen als kleine poppetjes eronder en erop...

We zijn in het Teutoburgerwoud en verblijven redelijk dicht bij de Externsteine. Het boek dat we bij ons hebben geeft informatie over een Ostara Heiligdom daar vlak in de buurt. Op het getekende kaartje ligt het er zo ongeveer náást. Ostara werd op of rond 21 maart als lentegodin vereerd en haar heiligdom bevat drie belangrijke grafheuvels. Het geheel ziet er simpel uit en moet makkelijk te vinden zijn. Maar dat blijkt niet het geval. De grafheuvels liggen op verboden terrein. En dat ene weggetje dat er naar toe leidde hebben we links laten liggen...

De residentie van de Grote Moeder ligt in het verlengde van de Externsteine in het Teutoburgerwoud. In het boek dat ik bij me heb  vind ik een passage gewijd aan de rots waar de Moedergodin in oude tijden vereerd werd. Concluderend dat we er linksom niet komen (neem na zoveel meter de afslag naar een paadje dat rechts de berg op gaat), laten we ons van de bergrug voorzichtig terug glijden naar beneden. Dit gaat hem niet worden op deze schoenen. Jammer, maar het is niet anders. Dan maar rechtsom en proberen het pad te volgen dat naar de achterkant van de rotsformatie leidt...

https://jokessterrenkruid.blogspot.com/2017/08/stenen-en-spiralen-ze-trekken-als-een.html
We vinden de spiraalvorm terug in labyrinten, op kruisen, in kinderspelletjes. Spiralen die de zonnewende symboliseren, het ritme van donker en licht weerspiegelen, de cyclus van de maan weergeven, de reis van het leven in beeld brengen. Voor de een alleen versiering, voor de ander betekenisvol...

Toen we de kathedraal van Reims betraden voelden we een licht verhoogde energie terwijl we tussen de banken richting het altaar liepen. We registreerden dat het waar te nemen was tussen de tweede en vierde pilaar en besteedden er verder geen aandacht aan... 

Op vrijdag worden de stoelen van het labyrint in de kathedraal van Chartres verwijderd en is het helemaal te zien. Ik sta een poos te kijken en probeer er een foto van te maken. Dat gaat me niet lukken, want behalve dat er mensen aanwezig zijn die het labyrint lopen, zijn er ook mensen die er dwars overheen lopen. Even wachten dan maar. Dit keer staat er een aantal borden rond het labyrint met tekst en uitleg. Ik heb ze nog niet eerder gezien, maar ik ben al een tijdje niet geweest...

Met mijn blote voeten loop ik over de warme stenen van het Maria Labyrint. Een vriendin had me op het bestaan ervan attent gemaakt en het was in mijn hoofd blijven hangen. Deze mooie dag vroeg gewoon om een uitstapje en al gauw waren we op weg er naar toe...

'In het Belgische dorp St. Hubert is een klassiek labyrint te vinden in de buitenmuur van de kerk' staat er onder de foto van het boek dat ik doorblader in de boekhandel. Leuk! Ik ben dol op plaatsen met een verhaal en er staat nog een kort reisje in de planning. In het kader 'niet denken maar doen' reserveer ik voor 2 nachten logies in de nabijheid van St. Hubert. Daarna ga ik me oriënteren. Ik ben een ster in het omkeren van de volgorde :-)...

We logeren in een klein hotelletje op loopafstand van de Externsteine. Al wandelend door het bos ontdekten vrienden van ons vijf jaar geleden een labyrint in een klein dalletje. Door stormen raakte het afgesneden van het wandelpad, maar we hebben het met hulp van een kenner terug kunnen vinden. Het dalletje is niet ver van de Externsteine gelegen, in het bos aan de overkant van het meer..

In Schijndel staat een kampeerboerderij met een wijngaard. Het heeft de toepasselijke naam 'De Winery'. Daar hebben de eigenaars hun wijnstokken geplant in de vorm van het labyrint van Chartres. Ik trok de stoute schoenen aan en besloot het te gaan lopen. Die schoenen had ik trouwens beter uit kunnen laten, want aan het eind kon ik mijn sokken uitwringen. Een paar weken later ga ik opnieuw richting Brabant.  Ditmaal naar het labyrint van Vorstenbosch. Ook in de vorm van het labyrint van Chartres...

Websites

https://nl.wikipedia.org/wiki/Runen


Reacties

Een reactie posten