De abdij van Pontigny met Maria

Het Mariabeeld in de abdij van Pontigny stelt me voor een raadsel. Ze staat in het zuidertransept van de abdij, met kroon en losse haren. Zonder kind, maar ook zonder kruik....


Het Mariabeeld in de abdij van Pontigny

De abdij van Pontigny

De abdij van Pontigny (1114) ligt midden in een weiland. Een beetje vertekend is het wel, want het geheel grenst ook aan de rand van het dorp. Het is maar vanaf welke kant je er naar kijkt. Het gebouw is groot en sober en in gebruik als parochiekerk. Het achterste deel is afgeschut, als een kleinere kerkruimte in de grotere. Het lijkt altijd zo geweest te zijn, want de vloer van dat gedeelte is iets verhoogd. Het grafmonument van de bisschop van Canterbury kan niet over het hoofd gezien worden. Hij stierf onderweg naar Rome en werd hier begraven. Het orgel uit 1645 krijgt veel aandacht, en nog wat belangrijke personen. In het zuidertransept staat een oud Mariabeeld in al haar schoonheid. Ze stelt me voor een raadsel met haar kroon en losse haren. Zonder kind, maar ook zonder kruik als symbool van Maria Magdalena. Ze wordt door kleine figuurtjes aan haar voeten aanbeden. Wie heb ik hier voor me, in rode jurk met blauwe mantel? Ik vraag het na bij het kleine kantoortje dat grenst aan de kerkruimte. Het is Maria, absoluut Maria! Mijn twijfel in verband met de losse haren wordt herkend. En de rode jurk dan? Maar de kroon maakt het duidelijk. C'est Marie!



De abdij van Pontigny ligt midden in een weiland


Het gebouw is groot en sober en in gebruik als parochiekerk


Het achterste deel is afgeschut, als een kleinere kerkruimte in de grotere

Energielijnen


Religieuze gebouwen voor 1350 gebouwd staan vaak op krachtplaatsen of leylijnen. In het zuidertransept bij het beeld van Maria is dat goed waar te nemen. De bomen langs de laan die toegang geeft tot de abdij zijn zonder uitzondering bedekt met knoesten. Mogelijk groeien ze op een waterstroom die op haar beurt de energie in de kerk beïnvloedt.


                 Vervormde bomen op de toegangsweg               

Vergelijking met andere beelden

Een poster in Vézelay leidt me naar de oplossing. De tekst verwijst naar de gevels van de basiliek van Vézelay en de kerk van Saint-Père. Hier troont de figuur van Jezus met aan zijn zijde de beide Maria's. Ik had het kunnen weten, want bij de Notre Dame van Saint Père heb ik uitgebreid stilgestaan. Rechts staat Maria Magdalena met de kruik, links de Maagd Maria met de kroon. Hiermee is het raadsel opgelost. C'est Marie! Daar kan geen misverstand meer over bestaan :-).


Een poster in Vézelay leidt me naar de oplossing. 


Basiliek Vézelay 


                     Kerk Saint Père


Façade Basiliek Madelaine Vézelay  


                      Façade Notre Dame Saint Père



Rechts Maria Magdalena met de kruik, links de Maagd Maria met de kroon




Adressen

Departement Yonne (89), Frankrijk
Abdij van Pontigny: 5 Avenue de l'Abbaye, 89230 Pontigny, Frankrijk
Basiliek Sainte-Marie-Madeleine van Vézelay 89450 Vézelay, Frankrijk 

Websites

https://nl.wikipedia.org/wiki/Abdij_van_Pontigny
http://www.saint-pere.fr/tourisme/saint-pere-notre-dame-GB.htm (Engels)


























Reacties

Een reactie posten