Handel: Een Maria Bedevaartsoord op een breuklijn

Aan Onze-Lieve-Vrouwe van Handel is een legende verbonden. Eenzelfde verhaal als ik al ken van twee andere plaatsen: de legende van de boom, het Mariabeeldje en de bron. Dit keer werd het Mariabeeldje door een herder gevonden in een meidoorn en zijn er onwillige ossen die een andere plaats voor de kerk aanwijzen. En dat is voor mij nog de vraag. De kerk zelf is gebouwd op een breuklijn en de energie is met name buiten de kerk aan de zuidkant sterk voelbaar...



Tafereel van de vondst zoals afgebeeld in de Ossenkapel

Gevonden in een meidoorn

Werden er in Oirschot en Veldhoven Mariabeeldjes gevonden in een heilige eik, in Handel werd het door een schaapsherder aangetroffen in een meidoorn of een 'dorenstock'.
Het boompje stond in de buurt van Handel, maar dat zal geen verrassing zijn. In tegenstelling tot de andere Mariabeeldjes werd ze niet mee naar huis genomen of naar een kerk gebracht. Iedereen was het er over eens dat er een kapel gebouwd moest worden op de plaats waar ze gevonden was. Dus werd er een ossenkar gevuld met bouwmateriaal naar die speciale plek gereden. 
Nou worden ossen wel vaker genoemd in relatie tot de bouw van een kapel of van een kerk. Vaak is dat omdat ze aanwijzingen gaven over de goede plek waar die kerk moest komen (voorbeelden hiervan zijn Nijland en Edam).
Het speciale in dit geval was dat de ossen de vindplaats kennelijk niet als de juiste plek herkenden. Ze liepen nog een tijdje door en hielden pas stil toen ze bij een woest stuk land aankwamen. 

Hier moest de kapel dus worden gebouwd, alhoewel het voor de bouwers niet de ideale plek bleek te zijn. Op de woeste plek ontbrak het namelijk aan water. Terwijl de mensen aan het werk gingen op de door de voorzienigheid uitgekozen plaats, zagen ze Maria die de kleertjes van het kindje  Jezus waste. Ze had een bron laten ontspringen waardoor water voorhanden was. 
Of ze echt al in 1220 gevonden is weten we niet zeker.  Hoe dan ook is ze heel lang geleden gevonden...

Waarom liepen die onwillige ossen door?

De legende brengt me in verwarring. Waarom liepen die onwillige ossen door als de kapel gebouwd moest worden op de plek waar het beeldje gevonden was? Je mag toch verwachten dat ze juist daar zouden stoppen? 
Dat het verhaal net even anders overgeleverd is ontdek ik na mijn bezoek aan de kerk als ik het boekje lees van Peter Lathouwers (zie bronnen). Hij beschrijft op p. 7 en 8 de ontstaanslegende van de bedevaartskerk. Het verhaal is iets langer maar ik licht het stukje van de vondst van het beeldje er hier uit. De schaapherder vindt het beeldje als hij een twijg van de meidoorn wil snijden om zijn jas te versieren. Als hij omkijkt zitten al zijn schapen geknield. 

Nou moet ik er wel bij vertellen dat het land wijd en zijd verkoold was door de hete adem van een duivelin. Die nam uiteindelijk de benen toen in de tijd van Willibrord een kerspelkerk werd gebouwd. Dus waar je ook keek moet het land er dor en verschroeidd uitgezien hebben. Alleen in de buurt van Handel bloeide nog een Meidoornboompje 'wit en welig'. Dat was aan de adem van de duivelin ontsnapt. 
Iedereen wist dat boompje natuurlijk te staan, en met Kerstmis bloeide het zelfs witter dan sneeuw. Van dat boompje wilde de herder dus een tak afsnijden, terwijl de bloemen altijd werden verzameld voor de kerk van Bakel. Dat was het moment waarop hij het Mariabeeldje vond. 

'(...) van consternatie liep hij Bakel af en Gemert en Handel, zingende van Driekoningen, omdat hij geen ander liedeke wist'. Iedereen ging met hem mee om het wonder te aanschouwen. 'Zij telden penningen bijeen voor een kapel, die zeven minuten dichter bij Gemert 't hendigst zou staan. Edoch de ossen, die de bouwstoffen trokken, wilden niet verder dan de doorneboom'. De plaats waar het beeldje gevonden was dus. Dit is als je het mij vraagt de juiste versie van het verhaal dat past bij de sterke energie die waar te nemen is bij de kerk. 

Het Mariabeeldje

Het beeldje is gemaakt van lindehout en met haar 35 cm is ze maar klein. Maria draagt het kindje Jezus op haar linkerarm. In haar rechterhand houdt ze een scepter. Er is in de loop van de tijd wel het een en ander aangepast. Zo is ze in 1914 verguld en hebben Maria en het kindje in 1920 een kroontje gekregen. Toen was het 700 jaar geleden dat ze gevonden werd. Ze heeft verschillende namen: 'Troosteres der Bedrukten', en 'Toevlucht der Zondaren'. De namen vind je terug op het tegelmozaïek achter het beeld.  



Het originele beeldje van Maria 
Uit: Heerlijkheid in Nederland van pater Kronenburg ca. 1900
Open Domein, bron: Wikipedia



Het beeldje in de bronzen schrijn


De Mariakapel met de bronzen schrijn

Het Maria-bedevaartsoord

Handel is het oudste Maria-bedevaartsoord in Noord-Brabant. De eerste kapel die voor haar opgericht is dateert uit 1368 en was maar een klein gebouwtje. Mensen kwamen hier naar toe om Maria te vereren en om de heilige bron te bezoeken. Omdat er steeds meer mensen kwamen is de kapel een paar keer vergroot. 

In het middenschip van de kerk stond de Mariatroon. Daar bleef ze al die eeuwen staan, ook na de verschillende verbouwingen tot ze in 1937 een plekje kreeg in de zijbeuk. Daar is ze vanuit de verte te bewonderen.

Is deze devotie is 1368 begonnen? Of kan het zijn dat er al eerder sprake was van verering? In de legende wordt het jaar 1220 genoemd. Jammer genoeg is er in 1709 brand geweest, waardoor dat niet meer te achterhalen is. In ieder geval trekt de kerk duizenden bezoekers per jaar.


Onze Lieve Vrouwe van Handel kerk


Deze boom heeft knobbels en laat een lichte draaiing zien

De bron 

Voor mij is het processiepark interessant omdat daar het 'heilige putje' uit de legende te vinden is. En juist dat processiepark hadden we een vorige keer links laten liggen. Die heilige bron bevond zich op een breuklijn, waardoor het (kwel)water opborrelde uit de grond. Het kon niet wegstromen omdat de laag eronder ondoordringbaar was. Het water zou een genezende werking hebben. Vanwege ruilverkavelingen die plaatsgevonden hebben wordt het nu opgepompt. Het smaakt een beetje naar ijzer ... 


De bron die Maria volgens de legende liet ontspringen

De Ossenkapel

De Ossenkapel ligt aan de weg tussen Gemert en Handel, waaraan zeven kleine en een groter kapelletje staan. Het grotere kapelletje is de Ossenkapel. Je ziet hem dus echt niet over het hoofd 😉.
Op de achterwand van het kapelletje is de legende afgebeeld. Links zie je de herder die het Mariabeeld ontdekt, rechts weigeren de ossen stil te staan op de verkozen bouwplaats. 


De Ossenkapel is op de plek gebouwd waar het Mariabeeldje werd gevonden



Het Mariabeeldje in de boom


De ossen die de plek voorbij liepen

De Mariaboom 

Er is nog een tweede legende, waarin het Mariabeeld een rol speelt. Eigenlijk vind ik die nog leuker. Ditmaal gaat het om een oude grove den in de rand van het bos bij Handel. De boom werd getroffen door de bliksem en spleet open. Zo ontstond er een gat waarin het Mariabeeld werd gevonden. Dat de boom voortaan als 'Mariaboom' door het leven gaat verwondert me dan ook niet 😉.

De boom heeft inmiddels het leven gelaten, maar staat nog steeds in het bos. Hij valt niet te missen als je hem eenmaal gevonden hebt. Maar daar hebben we best wel lang over gedaan. Heb je wel eens in een voor jou onbekend bos naar een oude grove (dode) den gezocht? Daar kan je best een tijdje mee bezig zijn. Beginnend bij de vier paaltjesroutes vanaf Natuurcentrum de Specht hadden we geen idee welke kleur we moesten volgen. En of een van die routes ook langs de boom leidde. 

Volgens de bronnen zou de boom de eerste zijn van een rij van vier. Dat is een aanwijzing die we niet terug vinden. We zien talloze groepen grote dennenbomen, waardoor we letterlijk de bomen in het bos niet meer zien. De boom die we zoeken zou op moeten vallen door de dikke overgebleven stam...
Gelukkig zijn er wandelaars met honden die de omgeving kennen en zo kwamen we na een aantal omzwervingen uit bij de Mariaboom. 

Die plek blijkt uiteindelijk op korte afstand van de kerk te zijn, want als ik het pad op ga om verder te lopen, zie ik in de verte de toren boven de huizen uitsteken. Wel een mooie boswandeling gehad trouwens en uiteindelijk de moeite waard met het doel dat we voor ogen hadden😉.


De Mariaboom in het Strijbosch bij Handel


Ziet de boomgeest toe op bescherming van de boom?


De boom staat eigenlijk vlak aan de rand van het bos


Samen met Wendy Smits bij de Mariaboom

Een kijkje in de kerk

De kerk van  Onze Lieve Vrouwe van Handel is een bedevaartsoord. Hij is gebouwd op dezelfde breuklijn waar we eerder een grote beuk vonden (zie gerelateerde blogs). In de hoek aan de linkerkant staat een beeld van de aartsengel Michael. Hij bedwingt geen draak, maar er ligt een duivel vastgenageld aan zijn zwaard. 

Op een van de kanten van de preekstoel is Maria afgebeeld. Ze is gekroond en staat met haar voet op een slang of draak. Die heeft een appel in zijn mond. Het is alsof het kwaad dubbel bedwongen wordt. Maar we staan hier tegelijk op een plaats waar de energie vanaf spat...



Aartsengel Michaël bedwingt de duivel



Maria staat op de slang die een appel in zijn bek houdt

Energie

Dit keer heb ik de energie in en rond de kerk als heel sterk ervaren. Komend vanuit de richting van het Mariahofke wordt de energie al snel voelbaar en sterker vanaf de Kapelweg. Het voelt alsof we recht op de leylijn (of aardbreuk) lopen. 

We bezoeken de plaatsen met onze Brabantse vrienden Wendy en Martijn. Wendy merkt dat de energie zwakker wordt als je er een stukje naast gaat lopen. Dus mocht je de energie als te heftig ervaren is dat een optie. 

Met name aan de zuidzijde van de kerk waar de Mariakapel aangebouwd is zijn er verschillende energieplekken die opvallen. Daar staat ook een boom met knobbels aan de onderkant en een licht gedraaide stam. 

De energie bij de bron is verstild en lijkt uitgewaaierd over het hele processiepark. Het voelt als een rustgevende plek. 

Bij de Ossenkapel ervaar ik met name op het toegangspad een iets sterkere energie, die voor mij de aanwezigheid van water in zich draagt.

Bij de boom is voor mij geen energie meer waar te nemen en weet ik ook niet of die er geweest is.


Adres

Kerk: Onze Lieve Vrouw van Handel, Onze Lieve Vrouwestraat 61, 5423 SJ Handel 

OssenkapelHandelseweg 80, Handel
De kapel ligt aan de Kèskesdijk, een oude bedevaartsweg tussen Gemert en Handel  Aan die weg vind je zeven kleine kapelletjes en de grotere Ossenkapel. 

Mariaboom
De Mariaboom ligt aan de rand van het Strijbosch in Handel. Vanaf het pad naast de boom is de kerktoren boven de huizen te zien. Als je het pad afloopt kom je bij de Speelweide en vandaar uit in de Rector Luitenstraat. Zou je vanaf het Natuurcentrum de Specht door het bos willen lopen, dan moet je bij het betreffende centrum de route vragen.

Noten

De legende
Er bestaan dus twee versies van de legende. Ik heb de vraag voorgelegd aan de kerk van Handel.
In het boekje van Peter Lathouwers staat de ontstaanslegende beschreven. 
Die zou te vinden moeten zijn in een boek van Augustinus Wigmans. Dat boek is in het Latijn geschreven en die taal beheers ik niet. Het boek wordt vermeld op de onderstaande site.

Op de website vertelt Peter het verhaal met de historische feiten. Er is een kapel gebouwd, niet op de oorspronkelijke vindplaats van het beeldje maar op de plaats waar een waterbron was waar de ossen naar toe liepen. Dat is dus de plaats waar de huidige  'bron', kerk en kapel staan.
De Ossenkapel is een herinnering aan het niet stoppen van de ossen bij de oorspronkelijke geplande bouwplaats van de kapel 

De Kerk van Onze Lieve Vrouw ten Hemelopneming is voortgekomen uit een privékapel die door de Duitse Orde is gebouwd en voor het eerst in 1368 werd vermeld. In de loop van de tijden is de kerk vergroot. De zijbeuken en de toren dateren uit ca.1900. In diezelfde tijd werd ook het processiepark aangelegd.

De bron werd oorspronkelijk gevoed door kwelwater dat opborrelde ten gevolge van het wijstverschijnsel dat ter plaatse van de hier gelegen Storing van Handel, een neventak van de Peelrandbreuk, optreedt. Door de ondoordringbare ondergrond kon het water niet wegvloeien.

Gerelateerde blogs


Bronnen

Margy, P.J, Caspers, C, 101 Bedevaartplaatsen in Nederland , 2008
Lathouwers, Peter, In eeren ende oirbaer onser vrouwe te Haenle, 2005

Websites

Foto van de Mariaboom
Artikel met foto's van de Mariaboom
De bron bevond zich op een breuklijn, een zijtak van de Peelrandbreuk. 
'Men besloot daarom een kapel te bouwen ter ere van Maria en wel op de plaats waar het beeld was gevonden, ongeveer een halve kilometer buiten het centrum van Handel, aan de weg Gemert-Handel. Koppige ossen weigerden echter met de karrenvrachten bouwmaterialen op de plaats te stoppen. Ze liepen door tot de plek waar nu de kerk staat. Men besloot toen maar om de kapel daar te bouwen'.
'Men wilde een kapel bouwen op de plaats waar het beeldje gevonden was, maar de ossen die de wagen trokken waarop de bouwmaterialen lagen wilden geen halt houden en liepen nog even door, tot de plaats waar nu de bedevaartskerk staat'.
Veel mensen gingen voorafgaand aan de bedevaart naar het Handels Mariaoord langs de kapelletjes aan de Kèskesdejk
Platen en prenten