Daar lag het dus, aan de overkant van de weg waar nu het kleine museum is. Mijn ogen speuren naar de resten van het verdwenen klooster Klaarkamp. In mijn hoofd zit een plaatje van fundamenten met ronde zuilen. Dat plaatje klopt wel, maar laat de situatie ten tijde van de opgravingen zien. Dat is nou even jammer. Wel zijn de patronen van de voormalige ringgrachten herkenbaar in het weiland. Aan de kant van de weg staat een zwerfsteen met een bijzondere tekst. En kan het zijn dat de eendenkooi bij het Klaarkampermeer een belangrijk markeerpunt vormt?...
Uitzicht op de plaats waar het klooster heeft gestaan
Monniken onderweg
De twaalf monniken en hun leider waren op zoek naar een min of meer afgelegen plek. De terp die ze kozen moet aan die voorwaarde voldaan hebben. Met een hoogte van zo'n vier tot vier en een halve meter en een oppervlakte van bijna vijf hectare was er ruimte genoeg voor de bouw van een klooster.
Ik kijk uit over een wijde vlakte. Maar zo zag het er destijds niet uit. Er waren kreken en waterlopen in de buurt die een weg zochten naar de Waddenzee. Een drassige omgeving dus. Je liep er niet zomaar op je gemakje naar toe. Je moest je een weg banen tussen waterstroompjes, slikken en schorren. Maar op de terp hield je droge voeten.
De naam Claerkamp
Wat maakte dat de monniken deze plaats kozen om zich te vestigen? Ze kwamen uiteindelijk helemaal uit Frankrijk om hier een dochterklooster te stichten. En het is meer dan aannemelijk dat ze een eerste poging deden in Oostfriesland. Maar daar bleek de plaats niet geschikt.
De plaats waar ze stilhielden om hun klooster te bouwen was een oude, al eerder bewoonde terp. Mogelijk stonden er ten tijde van hun komst een paar boerderijen.
Wat je dan bijna zou vergeten is dat je niet zomaar ergens neer kon strijken. Dat gold natuurlijk ook voor een groep monniken. De terp moet iemands eigendom geweest zijn. Volgens sommige bronnen werd de grond geschonken door de adellijke weduwe Clara van Rinsumageest. In ieder geval zou het gaan om een lokale grondbezitter.
De vraag is nu of het klooster naar haar vernoemd is of dat we de betekenis moeten zoeken in een vorm van licht. De kroniekschrijvers van Aduard leggen een link met het moederklooster Clairvaux (Clara Vallis betekent heldere vallei). Klaarkamp en Clairvaux hebben dus allebei een naam die naar licht verwijst. Aduard zelf staat bekend om de lichtverschijnselen die daar gezien werden (1).
Koormonniken en lekenbroeders
Binnen het klooster woonden de koormonniken. Zij vulden de dag met bidden en geestelijke activiteiten. Bij hun intrede legden ze hun gelofte af en brachten geld of goed mee als schenking. Ze werden hiertoe (hoewel tegen de regels) verplicht. Het was niet toegestaan om grond te verkopen, maar je mocht het wel schenken. Zo werd het klooster beetje bij beetje rijker.
Het waren de lekenbroeders (of conversen) die het werk buiten het klooster verrichten. Ze deden ook een gelofte, maar hun schenking was niet groot genoeg om koormonnik te kunnen worden. Zij woonden eveneens in het kloostercomplex, maar in een gescheiden vleugel.
De lekenbroeders waren meesters op het gebied van de dijkbouw, de afwatering, inpoldering en ontginning van het gebied. Naast de werkzaamheden voor inpoldering bedreven ze landbouw en staken ze turf.
Voor de bouw van het klooster maakten ze gebruik van materiaal uit de omgeving. Ze vormden stenen van de klei die daar aanwezig was. Er is een kleiput gevonden bij Dokkum en waarschijnlijk is het Klaarkampermeer ook uit zo'n kleiput ontstaan. Zo werd het land dat aan het klooster behoorde stukje bij beetje droger en groter.
Beeld stereoscoop het verdwenen klooster
Terpaarde te koop
In 1580 werd de katholieke godsdienst verboden. De kloosters werden geplunderd, in brand gestoken en afgebroken. De stenen ervan werden apart verkocht.
Vanwege de vruchtbare aarde werd kort daarna begonnen met het afgraven van de terpen. De grond werd per ton te koop aangeboden en met schepen afgevoerd. Op de plek van bestemming werd het gemengd met armere landbouwgrond. Dat was een aardige bron van inkomsten voor de eigenaars.
Knipsel krantenartikel A. Wassenberh
Leeuwarder Nieuwsblad 12 mei 1939
In het genoemde artikel wordt tevens het verzoek gedaan 'dat een ieder die in het bezit is van voorwerpen uit Klooster Klaarkamp afkomstig, hiervan aangifte doet aan het Friesch Museum'.
Onder leiding van Albert van Giffen is er een archeologisch onderzoek uitgevoerd (1939-1941). Hierbij zijn resten van de fundering terug gevonden. Mede hierdoor konden de kloostergebouwen gereconstrueerd worden. Bij de afgravingen is er van alles gevonden, variërend van scherven en tegeltjes tot gebeeldhouwde mannenkoppen en een schaakkoninkje van been.
In 2010 is er opnieuw onderzoek gedaan door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE). Daarbij zijn er ijzerslakken, brons druppels, stukken vensterglas en leren afsnijdsels gevonden aan de westkant van het kloosterterrein. Dat betekent dat er werkplaatsen waren van een smid, een schoenmaker en een glazenier. Je kan je dus voorstellen dat het klooster volkomen zelfvoorzienend geweest moet zijn. Je hoefde voor nieuwe benodigdheden het terrein niet af. Zeker omdat er ook boerderijen aan de noordkant van het terrein stonden.
Dit plaatje had ik in mijn hoofd Opgegraven koningskop
(uitsnede folder museum Claercamp) (foto gemaakt in Fries Museum)
Een muntschat
En die muntschat dan, die in 1932 gevonden werd? Dat is een ander verhaal. Daar werd letterlijk op gestoten tijdens het spitten. Op de vindplek had ooit een afgebrande boerderij gestaan. In een poging om de grond ter plekke een beetje te egaliseren stuitten de arbeiders op een stenen vloertje. Daaronder vandaan kwam een houten kistje tevoorschijn dat al uit elkaar viel bij het opgraven. Er rolde een complete muntschat uit (2). Bij het kistje werden delen van een skelet van een paard en een mensenschedel gevonden.
De munten dateren waarschijnlijk uit een periode waarin de pest uitbrak. Het was ook de tijd waarin rondtrekkende roverbendes de omgeving onveilig maakten.
De vraag is hoe die muntschat daar terecht gekomen is. En wie er zoveel geld bezat...
Het Museum
Het museum brengt een deel uit de kloostertijd tot leven. Er staan vitrines met de gevonden voorwerpen. Er zijn maquettes gebouwd en door middel van een stereoscoop krijg je een beeld van hoe het klooster er uit gezien moet hebben.
De kleding van een koormonnik wordt op een model getoond. De lekenbroeders die het werk buiten de poort deden droegen grijze pijen. Vandaar de naam Schiere Monniken. Skier had de betekenis van grijs. Hier komt de naam Schiermonnikoog vandaan. Dat eiland was een uithof van Klaarkamp (3)
Aan de wand hangen posters met aanvullende informatie. Er is een boekentafel om je verder te oriënteren. Met het uitzicht op het voormalige kloosterterrein kun je je geen betere plaats voor dit museum bedenken. Jammer genoeg staat er een verhuizing op stapel. Het museum gaat verhuizen naar Dokkum.
Maquette van het klooster Gereconstrueerde plattegrond
Zwerfsteen met inscriptie
Het enige element dat herinnert aan het klooster is een zwerfsteen met een inscriptie. Die steen staat naast de ingang die naar het kloostermuseum leidt.
De tekst Terar Dum Prosim betekent: Ik moge verteren als ik maar nuttig ben. De tekst was niet alleen de lijfspreuk van de Cisterciënzers, maar ook die van Calvijn.
De steen is geplaatst op een sokkel van originele kloostermoppen
De herinneringssteen met de tekst met een sokkel van kloostermoppen
Een leuke bijkomstigheid
Tijdens ons bezoek aan het museum vertelt onze gastheer over een meridiaan, waarop bijzondere zonnewijzers geplaatst zijn (4). De meridiaan ligt op 5°16'36" OL.
Aan beide zijden ervan vind je resten van Cisterciënzer abdijen. Klooster Klaarkamp was gesitueerd op 5°56' OL. De bijbehorende uithof in Sybrandahûs op 6°01' OL en de kerk in Rinsumageest op 5°57' OL. Stel dat je die meridiaan door zou trekken? Het kaartje vind je op
deze site (
5).
Energie
Als ik over de weilanden uitkijk naar de plaats waar het klooster zich bevonden moet hebben kan ik me wel voorstellen dat hier een mystieke sfeer kon hangen. Met de dauw of nevel op de velden in combinatie met een zwakke zon ervaar je een bijna onaardse werkelijkheid. Maar wat bracht de monniken ertoe om voor deze plaats te kiezen?
Bij 'Van der Tuin' lees ik dat er sprake was van een groot leycentrum op het voormalige kloosterterrein. Hij schrijft dat de kerk van het klooster niet op het leycentrum zelf was gebouwd. Hier stond niets ten tijde van de monniken. Dat kom je vaker tegen. De paragnost krijgt een beeld van een lindeboom op het centrum. De lindeboom is verbonden met de vruchtbaarheidsgodin. De auteur legt de link met Freya.
Even ter vergelijking:
Vleer schrijft dat de
abdijkerk in Aduard naast de kern van een leycentrum is gebouwd en dat daar op paranormale wijze een enorme ahorn (esdoorn) met lichte bladeren is waargenomen (De esdoorn wordt gezien als de wereldboom).
Hoewel de terp is afgegraven, is de energie van deze plek voor Van der Tuin nog steeds traceerbaar. Daarvoor moet je op zoek naar een eendenkooi, die door een bosje omgeven is. Die eendenkooi ligt achter een boerderij. Het centrum ligt aan de westkant tussen de ringsloot van de kooi en het vroegere Klaarkampermeer. Dat meer is inmiddels grotendeels drooggelegd.
De boerderij is op het voormalige kloosterterrein gebouwd. De eendenkooi bevindt zich op particulier terrein. Ten tijde van de monniken was die er nog niet.
De eendenkooi staat getekend op een Franse kadasterkaart uit het begin van de negentiende eeuw en op een kaart uit 1847. Daar staat hij vermeld als Vogelkooi (6). Dat die eendenkooi er destijds nog niet was, wil overigens niet zeggen dat het leycentrum (LC) er niet was.
Haken en ogen
'Het door het LC opgeladen water moet een bijzondere waarde gehad hebben', schrijft de auteur. Hij is van mening dat dit meer reeds vóór de monniken bekend geweest moet zijn als heilig meer.
Hij legt een relatie met de vele zwanen die zich rond het LC van Klaarkamp bevinden. Zouden ze aangetrokken worden door het LC? Dit is voor mij een nieuwe invalshoek.
Uit meerdere bronnen blijkt dat het bij het Klaarkampermeer niet gaat om een natuurlijk meer. Het zou ontstaan zijn als kleiput tijdens afgravingen van de monniken.
Hier geldt hetzelfde als voor de eendenkooi. Dat het meer er niet was, wil niet zeggen dat het leycentrum er niet was. Misschien is het leuk om je eigen onderzoek te doen. Heb ik gedaan 😊.
Uitsnede kaart Google Earth met links onderaan de eendenkooi
Er is nog een klein stukje over van het Klaarkamper meer
De omtrek van het grotere meer is nog zichtbaar
Leylijnen
De kerk van Rinsumageest (blog volgt) staat op een leylijn tussen Leeuwarden (de scheve toren van Oldehove) en de op een terp gebouwde St. Martinuskerk in Dokkum (Geysen p. 129)
Klaarkamp ligt hier vlakbij. Ik sluit niet uit dat het voormalige klooster ook op deze leylijn lag.
Heeft iemand wel eens gehoord van een leylijn van Klaarkamp-Noorden-Toledo van 1673,521 km?
Genoemd op p. 383 onder Beknopt overzicht van gevonden en berekende leylijnen, Van der Tuin.
Met dank aan onze gastheer Co de Wilt en de organisatie van deze dag door Klaas van der Meulen
Eerste bezoek: Klaarkamp: een verdwenen klooster
Adres
Klooster Claercamp museum: Klaarkampsterwei 6, 9105 AZ Rinsumageast
Het kloostermuseum gaat op termijn verhuizen naar Dokkum.
Aanvullende informatie over het klooster Klaarkamp
Bij afgravingen van de terp zijn er resten van aardewerk uit de de IJzertijd en de Romeinse tijd gevonden. De naam die in de bronnen genoemd wordt is Ringesheim.
Het klooster ligt zo'n twee kilometer ten noord-westen van Rinsumageest. Het was het eerste Cisterciënzerklooster in het noorden van Nederland.
Het werd in 1165 door de orde opgenomen, maar het wordt al eerder in andere bronnen genoemd. Vanuit Klaarkamp werden de kloosters in Bolsward (1191) en Aduard (1192) gesticht. De kloostergebouwen werden in 1580 afgebroken.
De kloosterorde hanteerde sobere regels: vestiging op eenzame plaatsen, verbouw van eigen voedsel, geen gebeeldhouwde portalen of gebrandschilderde ramen. Over het bouwen met steen schreef ik in mijn blog over Aduard.
De eerste kloosterkerk was waarschijnlijk van tufsteen, die na 1200 vervangen is door een bakstenen kruiskerk. Zoals traditioneel bepaald had de kerk geen toren. Wel was er een houten dakruiter met een klok die kon worden geluid. Dat was speciaal voor de monniken, want er waren geen andere bezoekers.
Na een tijd van voorspoed en rijkdom groeide het grondbezit uit tot 60 hectare. En halverwege de veertiende eeuw was het grondbezit uitgegroeid tot meer dan 2000 hectare. Het klooster bezat toen veel boerderijen.
Klaarkamp groeide uit tot het rijkste klooster van Friesland. Het klooster had veel invloed op de samenleving.
Droogte haalt oeroude boomstronken in Fries meer boven water
Op 15 augustus stond er een berichtje op de site van de NOS. Ik voeg het hier toe maar weet niet hoe lang een dergelijke link geldig blijft.
De boomstronken zijn gevonden in het Klaarkampermeer en zijn tussen de 10.000 en 15.000 jaar oud.
Het zijn volgens Staatsbosbeheer overblijfselen van een bos dat ontstond na de laatste IJstijd.
In die tijd was Friesland bedekt met grote, open dennenbossen. Op deze plek heeft in de middeleeuwen ook een klooster gestaan. Deze monniken hebben het veen ontgonnen. Hoe leuk om dit te lezen 😉.
Noten
(1) Clairvaux is het moederklooster van Klaarkamp. Dat is op haar beurt het moederklooster van Aduard.
(2) 344 zilveren en 15 gouden muntstukken, daterend uit de tijd rond 1322-1346. De gouden munten zijn in de tweede wereldoorlog verdwenen, maar de zilveren munten zijn bewaard gebleven. Ze zijn nu in het Admiraliteitshuis in Dokkum.
(3) Schiermonnikoog was een uithof van Klaarkamp. De monniken verbouwden er rogge en hielden er rundvee en schapen.
(4) Het zijn zonnewijzers die de tijd meten op de grond (analemmetische zonnewijzers). Je kan die meridiaan 530 km doortrekken naar het zuiden om de oudst bekende zonnewijzer te vinden in Brou, een wijk van Bourg en Bresse.
(5) Ik heb (nog) geen reactie op de vraag of ik het kaartje op mijn blog mag plaatsen.
(6) Boek Klaarkamp, Edwin Boers, pag. 9 en 13. Kaart bladzijde 13 is getekend door Wopke Eekhoff.
Gerelateerde blogs
Bronnen
Boers, Edwin, Klaarkamp, serie Archeologie in Fryslân 10, 2014
Deyk, Ada van, Romaans Nederland, z.j.
Geysen, Cois, De Oude Wijsheid, 2008
Holt, Philip, Schiere Monniken en grijze vrouwen, 2015
Molenbroek, Jaap e.a., Abtenkroniek van Aduard, 2010
Tuin, Sietse van der, Fysica van de heiligheid, 2009
Websites
Leeuwarder Nieuwsblad goedkoop advertentieblad 12 mei 1939 Delpher (muntschat klaarkamp)
Leeuwarder Nieuwsblad goedkoop advertentieblad 24 februari 1970 Delpher (verkoop terpaarde)
Reacties
Een reactie posten