Energie bij het koperen poortje (Maassluis)

Kortgeleden heb ik de Koepelkerk van Willemstad bezocht. Deze kerk heeft de vorm van een achthoek en met de bouw werd begonnen in 1602. In het midden ervan is een plek waar je energie waar kan nemen. Dat was voor mij een verrassende ontdekking, want de kerk is ruim na 1350 gebouwd op een plek waar geen voorganger heeft gestaan. Het zette me aan het denken. De Groote Kerk in Maassluis heeft een achthoekige plattegrond en is in 1639 in gebruik genomen. Hij is als protestantse kerk gebouwd op een plek waar geen voorganger heeft gestaan en daarom heb ik hem altijd links laten liggen. Ik verken de kerk energetisch op de laatste dag van het seizoen dat deze geopend is voor bezoek...



Energie bij het koperen poortje

Een nieuwe vorm en een 'maagdelijke' plek

Met de komst van de Reformatie werd er een aantal kerken gebouwd in een nieuwe vorm op een plek waar geen voorganger had gestaan. Daarmee werden alle banden met het Katholicisme verbroken. Willemstad had de eer om de eerste van die kerken te bouwen, Maassluis komt volgens zeggen op de achtste plaats. Zo maagdelijk was de plaats van de kerk trouwens niet, want hij werd gebouwd op een voormalige oorlogsschans die er speciaal voor afgebroken was. 

Ruim na de datum van 1350 en op een nieuwe plek gebouwd. Ik ben er blind vanuit gegaan dat ik in deze kerk geen energie hoefde te verwachten. Als kind ging ik op zondag met mijn vader mee en ik ben er getrouwd. Ik heb hem een paar keer op een toeristische manier bezocht maar het bijzondere gevoel van een magische plek ontbrak. Tot vandaag. Ik heb de plattegrond uitgedraaid en me op de richtingen en de energiestromen georiënteerd. Bij een achthoekige vorm is dat even lastig. Althans, dat geldt voor mij. Ingang op het zuidoosten, torenhal op het westen, kansel in het zuidwesten waar hij voor iedereen zichtbaar is. Ik ben meer vertrouwd met de oude kruisvorm...

Waar de kerk in Willemstad heel sober is, kan ik dat van de kerk in Maassluis niet zeggen. Die is gebouwd toen Maassluis een vissersdorp was en dat zie je terug. Overal vind je vissersscheepjes, er is een visserijbord en er staat een prachtig orgel.  Ik tel maar liefst vier diaconiekisten.


Het beroemde Garrelsorgel


Mooi bewerkte geldkist


Diaconiekist met scheepje en tekst

Neptunus vaart mee

Engeltjes te over in de kerk, met en zonder vleugels. Boven de deuren en onder de kansel. Maar ook een verborgen figuurtje op het grote bord op de muur in het zuiden. Een predikant heeft er de aandacht op gericht. 'Een heidens figuurtje in de kerk'. Het is Neptunus, de god van de zee. Lijkt verdacht veel op een engeltje. Past eigenlijk wel in deze context toch? Zou hij het schip tegen stormen beschermen? 


Visserij als thema in deze kerk


Neptunus op de boot onder het bord met de 'adelaar'



Engeltje boven de deur van de consistoriekamer



Engeltje bij de kansel

Buizen en Hoekers

Scheepjes te over: de Buis en de Hoeker, vissersschepen waar de Haven destijds vol mee lag. Scheepjes op grafzerken. De visserij wordt levend gehouden. Op het visserijbord (rechts bij de zuidmuur) staan ze allebei: de Buis en de Hoeker. Ik krijg er een hele uitleg bij. Met de Buis viste je met een vleet (dat is een net). Met de Hoeker viste je met lijnen. De Hoeker moest dus sneller kunnen zeilen.


Het visserijbord


Links de Buis


Rechts de Hoeker


Midden de kerk gezien vanaf Den Briel


Boven een zeemonster

Overal scheepjes

Overal waar je kijkt staan scheepjes in de kerk. Zo wordt de visserij springlevend gehouden.






Grafsteen in het hoekje bij het koperen poortje

Energie bij het koperen poortje

Als ik bij het koperen poortje sta dat toegang geeft tot de dooptuin waar de kansel staat voel ik de energie door me heen stromen. Ik volg de lijn naar de stoelen en ga zitten op het punt waar een andere lijn kruist. Voor mij is dat ongeveer de vierde stoel tussen het middenvak en het linker vak. Maar iedereen ervaart energie anders hè, dus zoek je eigen weg. Ik dwaal door de kerk en ga hier en daar zitten om het verschil te voelen. 

Ik ga er niet vanuit dat er een leylijn door de kerk loopt. Daar is hij waarschijnlijk te willekeurig voor neergezet. Maar wel denk ik dat er een kruispunt van twee aarde-grid lijnen waar te nemen is. En de sterkste plek is voor mij de lijn die in het zuidwesten de kerk inkomt. Die loopt door de consistorie en langs het koperen poortje waar ik nog op een trouwfoto onder sta. Ik vind het een bijzondere ontdekking 😊. 






Het blog over Willemstad volgt. Ik wil daarvoor nog een foto van het Mannetje van Willemstad maken in het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Zo kom je nog eens ergens 😉.


Zowel de Groote Kerk in Maassluis als de Koepelkerk in Willemstad zijn volgens hetzelfde principe gebouwd. In de Koepelkerk ligt het centrum van de energie ongeveer in het midden van de kerk. In de Groote Kerk is dat niet het geval. De Koepelkerk is een stuk soberder uitgevoerd dan de Groote Kerk.
Ik denk bij deze kerken eerder aan een kruispunt van twee aarde-gridlijnen dan aan leylijnen. Dat zijn voor mij langere, min of meer rechte lijnen die meerdere kerken of voorheen heilige plaatsen met elkaar verbinden. Die verbinding heb ik nog niet gevonden.






Adres

Kerkplein 2, 3144 EK Maassluis
Zomers voor publiek geopend op de vrijdagen en zaterdagen van 11:00 - 16:00 uur


De kerk is gebouwd in 1639

Plattegrond


Websites

Uitleg en afbeelding Scheepsmodel 17de eeuwse vishoeker 

Uitleg en afbeedling model Buis






Reacties

Een reactie posten