Het kerkje van Millegem (B), kruispunt van leylijnen

Het kerkje van Millegem wordt doorkruist door vier leylijnen. Op het moment dat we er zijn weten we dat nog niet. Wel dat het een sterk energetische plaats is met verbindingen naar verschillende andere kerken in de buurt. En dat er drie kerkjes uitgelijnd zijn op de zonnewendes. Na een inleiding van Cois Geysen gaan we aan de slag met het vinden van deze lijnen. We lopen over een deel van een al lang bestaand kerkenpad naar het naburige plaatsje Vremde. En zelf ben ik op zoek naar wateraders. Daar word ik deze dag een beetje mee geholpen...

Een kerkje op een oude plaats 

Het kleine kerkje van Millegem wordt al in het jaar 1202 vermeld. Het was er dus al ruim 800 jaar geleden. Het draagt de naam Onze-Lieve-Vrouw-Ten-Hemel-Opgenomen kapel en staat op een ronde verhoging. Maar al eeuwen eerder zou er een kerk gestaan hebben. Met name de ronde vorm kan wijzen op een grafheuvel of steencirkel...

Ik ga op zoek naar de betekenis van de naam Millegem. Mille kan de betekenis hebben van lichte aarde, fijn stof, zand. De uitgang - gem betekent zoiets als 'huis van' of woonplaats (denk aan heem, heim). Al meer dan 1000 jaar een bewoonde plek concludeer ik voorzichtig. 


Onze-Lieve-Vrouwe-Ten-Hemel-Opgenomen Kapel (foto Open Domein)

Egilius of Elooi?

De eerste parochie die door de kerstening ontstond, was die van Millegem, later gevolgd door Ranst. Het woord kerstening laat een belletje bij me rinkelen. Mag je dit 'vertalen' als het eerste kerkje dat gebouwd is op een voorchristelijke heilige plaats? En door wie is dat heiligdom dan gekerstend?
Kan je dan denken aan Sint Eligius of Elooi? (ca 590 - 660).  Hij preekte onder meer in West-Vlaanderen. Millegem is een van de bedevaartplaatsen van Eligius en zijn feestdag wordt hier gevierd. 

Over Eligius is een heiligenleven geschreven. Daarin kun je lezen dat hij 'alle door heidenen vereerde heiligdommen die hij bij Antwerpen aantrof' vernietigde. Misschien moet dat een beetje genuanceerd worden. Want in het jaar 601 gaf paus Gregorius de opdracht om die heiligdommen niet langer te vernietigen maar te kerstenen. Hoorde de plaats waar het kerkje nu staat daar bij? 
Op de site van Goden van eigen bodem is een deel van Eloois heiligenleven vertaald.  Het gaat om een deel van een preek waarin Eligius een groot aantal heidense gebruiken afkeurt. Dat zijn er nogal wat. 

Ik licht er één uit die in dit geval wel toepasselijk is. Ik citeer: 'Om geen enkele reden of ziekte moet u magiërs, wichelaars, tovenaars of bezweerders raadplegen, noch hen vragen stellen, want eenieder die zoiets kwaads doet, verliest onmiddellijk het sacrament van de doop'..
En wat kwam ik hier ook al weer doen? 😉.

Leycentrum

Het kerkje staat op een leycentrum en is verbonden met een aantal kerken in de omgeving. Er zijn vier lijnen die het kerkje doorkruisen. De krachtigste en tegelijk breedste ervan is de lijn die door de as van de kerk loopt en zijn weg vervolgt naar de kathedraal van Antwerpen. 
Niet alle kerken zijn per definitie oost-west uitgelijnd. Tussen de kerkjes van Hove, Vremde en Millegem loopt een 'onzichtbare' lijn in noordoostelijke richting. Het is het punt waar de zon tijdens de zomerzonnewende opkomt. Of omgekeerd, waar de zon tijdens de winterzonnewende in het zuidwesten ondergaat. 
Dus als je op 21 juni (zomerzonnewende) in Hove bent kun je de zon achter de kerk in Vremde op zien gaan. Sta je in Vremde dan zie je de zon opkomen achter de kerk van Millegem. 
Evenals de kerk van Millegem kunnen ook die in Hove en Vremde bogen op een aanzienlijke ouderdom en mogelijk eerdere voorgangers. Het kan heel goed zijn dat deze drie kerken op plaatsen staan waar zich in oude tijden een heiligdom uit de steentijd heeft gestaan. 

Foto met de leylijnen (© Cois Geysen)
Even een terugblik naar binnen
Voor de goede orde zou je de foto om moeten draaien. De kerk heeft twee zijaltaren bij het dwarskruis. Aan de linkerkant is het altaar van Maria geplaatst en aan de rechterkant staat het altaar van de heilige Antonius. Tijdens de uitleg dwaalt mijn aandacht met enige regelmaat naar het grote varken aan de voeten van die heilige. Dat varken komt onder nog een keer aan de orde. 
Thuis-met-plattegrond realiseer ik me dat het Maria altaar op een kruising van twee leylijnen staat. De heilige Antonius moet het op eigen kracht zien te redden. Overigens is dit de plek waar het Maria altaar van oudsher wordt geplaatst. Toch geloof ik niet in toeval...
Als ik het me goed herinner hangt het beeld van Maria met kind eveneens op een kruising van twee leylijnen. Ik vind dat wel bijzonder. Niet alleen is de kerk gewijd aan Onze Lieve Vrouwe, maar zowel de plaats van het Maria altaar als het beeld van de Madonna duiden op kennis van de aanwezige energie. Wat zou ik graag nog een keer terug gaan om het in alle rust nog een keer te ervaren. Maar zeg nooit 'nooit' 😉.
Anna met Maria hangt aan de noordelijke wand van het schip. Anna houd een peer in haar hand, Maria een dennenappel. Welke symboliek laten ze hiermee zien? De peer staat symbool voor vruchtbaarheid of een lang leven. De betekenis van de dennenappel wordt veelvuldig geassocieerd met de pijnappelklier in onze hersenen, die in het klein dezelfde vorm heeft. Het is een veel gebruikt symbool in alle religies en staat symbool voor de bewustwording en verlichting. Ik vind dit het best beschreven op de site van magzmaker.com. Zie websites. 

Anna en Maria aan de noordelijke wand van het schip
Eind 15de- begin 16de eeuw


Maria met kind aan de zuidelijke wand van het koor.
Ze is geplaatst op of bij de kruising van leylijnen
Eindigt haar staf ook in een vorm van een dennenappel?
Waarom draagt ze eigenlijk een staf?
Antoniusviering en offergaven

Tijdens de uitleg van de workshop wordt mijn aandacht getrokken door het beeld van de heilige Antonius. Hij is afgebeeld met een groot varken aan zijn voeten. Antonius is de patroonheilige van het kerkje, dat heel toepasselijk aan de Antoniusstraat ligt. 
De naamdag van de heilige wordt gevierd met een oude traditie. Na een viering worden er offergaven buiten de kerkdeur per opbod verkocht. De gelden komen te goed aan het kerkje. 

Sint Elooi en paardenwijdingen

Sint Elooi heeft ook een eigen feestdag. Hij is o.a. de patroonheilige van paardenhandelaren, boeren en boerenknechten (de lijst is veel langer, zie websites). Daarnaast is hij de beschermheilige van paardenziekten. Zijn naamdag wordt gevierd in de kerk. Na deze viering vindt er een paarden- en tractorwijding plaats. De stoet vertrekt in een optocht van Ranst naar het kerkje in Millegem. Er is een jachthoornkorps aanwezig en er zijn smeden aan het werk, want Sint Elooi is ook de patroonheilige van smeden. 

Energie

Wichelen is nieuw voor me. Meestal gebruik ik mijn handen en controleer mijn waarnemingen met de pendel. Of ik ervaar energie op een andere manier. 
De energie rond de kerk is heel goed voelbaar en meetbaar. Daarnaast is het een plek waar je rust ervaart. Lekker op een bankje zitten en wegdromen. Maar dat doen we vandaag niet. Met wichelroedes proberen we de leylijnen op te sporen. Met wat aanwijzingen komen we een heel eind. Als je de plattegrond bekijkt zie je dat er vier banen te vinden zijn. De brede baan loopt door het midden van de kerk en is goed voelbaar. 

We lopen over het oude stukje weg dat de kerken van Millegem en Vremde verbindt. Een klein stukje leylijn van zo'n 300 meter. Je zou het een stukje 'kerkenweg' kunnen noemen. De energie is hier voor mij duidelijk sterker. 
Rond de Maria Magdalenakapel van de abdij van Sint Bernardus vind ik een soort ruitvormige patroon van leylijnen. Met het vinden van wateraders op deze plek word ik een handje geholpen 😉. 



Adres

Sint Antoniusstraat, 2520 Ranst

Gerelateerde blogs

https://jokessterrenkruid.blogspot.com/2021/09/de-kerk-van-rinsumageest-de-crypte-de.html
In Friesland zijn ook twee zonnewendelijnen gevonden. Rinsumageest ligt op beide lijnen. Onderaan dit blog staat het stukje over de zonnewendelijnen.

Bronnen

Geysen, Cois, workshop Wichelroede-wandeling te Millegem, 3 september 2023 
Geysen, Cois, De Oude Wijsheid, 2008, p. 71, 167-170
Geysen, Cois, Krachtplaatsen en Leylijnen in Vlaanderen, 2009, p. 68, 69
Op p. 69 afbeelding van de plattegrond van de leylijnen die het kerkje doorlopen

Websites

http://www.openmind-coisgeysen.be/
Informatie over de auteur, boeken en workshops

https://nl.wikipedia.org/wiki/Millegem_(Ranst) 
Algemene informatie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Millegem_(Mol)
De naam Millegem is afgeleid van 'mille' wat lichte aarde, fijn stof, zand betekent. Deze informatie staat op de site van Millegem (Mol). Het Millegem waar dit blog over gaat maakt deel uit van de gemeente Ranst. Gezien het over identieke namen gaat, ga ik ervan uit dat deze uitleg ook voor Millegem (Ranst) opgaat. Er zijn meer betekenissen mogelijk, maar deze past voor mijn gevoel het best. 

https://nl.wikipedia.org/wiki/-gem 
De uitgang - gem betekent zoiets als 'huis van'. Deze afleiding dateert vanuit de Germaanse periode (5de - 10de eeuw). 
https://www.ranst.be/product/447/geschiedenis-ranst
De eerste parochie die door de kerstening ontstond, was die van Millegem, later gevolgd door Ranst. 

https://www.ecatholic2000.com/bede2/untitled-36.shtml
Onze voorouders bouwden tot 1350 hun heiligdommen bij voorkeur op krachtplaatsen. Deze plaatsen werden in principe door de Kerk overgenomen en gekerstend. Het in gebruik nemen van deze 'heidense' plaatsen gebeurde in opdracht van Paus Gregorius de Grote. Tijdens het Concilie van Tours in het jaar 567 werd het vereren van stenen, bomen en bronnen verboden. In 601 verbiedt Paus Gregorius de Grote (589-604) het verder verwoesten van heilige plaatsen. Hij geeft per brief aan Mellitus de opdracht om alle heidense plaatsen te integreren in het christelijk geloof ('de tempels van de heidenen niet te verwoesten maar met wij-water te besprenkelen en daarna in christelijke kerken te veranderen').

Beschrijving kerk en interieur. Beeld Anna met Maria eind 15e, begin 16e eeuw. 

Sint Eligius of Sint Elooi

https://godenvaneigenbodem.com/eligius/
Hierin vind je een vertaling van een deel van een preek waarin een aantal heidense gebruiken door Eligius wordt afgekeurd.

Onder het kopje 'merkwaardige elementen staat een stukje over het Sint-Anna-ten-Drieën-beeld. 
H.Anna draagt op deze afbeelding in haar linkerhand een peer, symbool voor vruchtbaarheid of een lang leven. Ik kom deze symboliek ook op andere plaatsen tegen. 

Op deze site vind ik de beste beschrijving van het symbool van de dennenappel, die hier symbool staat voor groei van bewustwording en verlichting. 

Naar aloude traditie heeft op zondag 22 januari 2023 de jaarlijkse plechtige Sint-Antoniusviering plaats gevonden in de kerk van Millegem in Ranst.

Hier wordt de route die we hebben gelopen gedeeld. Maar je zou de app moeten downloaden. 


Trek een rechte lijn van de kerk van Millegem naar Vremde
In het midden van het kaartje vind je een deel van de leylijn
Kaart: uitsnede Google Earth








Reacties

Een reactie posten