De ruïne van Kilchrist Church zie (Skye, Schotland)

Stop! roep ik als ik het oude kerkje zie. Niet dat dat zomaar kan, want het slingerende, smalle weggetje biedt maar ruimte aan één auto tegelijk. Passeren doe je via uitwijkplaatsen aan de kant. We zijn op weg naar het kustplaatsje Elgol, maar alle leuke dingen onderweg pakken we mee :-). Bij dit dakloze kerkje wil ik dan ook heel graag stoppen. Ik wil er kijken, voelen en de energie in me opnemen... 


De ruïne van het oude kerkje
Het oude kerkje 

Het piepende hek biedt toegang tot het oude kerkhof. Ik registreer dat er schapen in de buurt moeten zijn en voor mijn doen ontwijk ik behendig de keutels terwijl ik naar boven klim. Het gras binnen de muren wordt keurig door hen onderhouden. Dat is dan weer mooi meegenomen. 
Eigenlijk kom ik ogen te kort. Ik neem de energie in me op en constateer dat dit een rustige, serene plek is. Dit kerkje is gesticht in de vijftiende of zestiende eeuw. De tekening ervan doet me denken aan een boerenhuisje.
Het is trouwens niet het eerste kerkje op deze plek. En dan te weten dat er al rond het jaar 700 op een heuvel in de buurt gepreekt werd door een Ierse Monnik. Maar dat wist ik nog niet op het moment dat ik de plaats bezocht. 



Het embleem van een oude Clan

Ik lees  de info over de steen met het everzwijn. Dat is het embleem van de Clan van de MacKinnons. Zij hebben hier een eigen grafruimte aan de oostkant van de kerk. De genoemde restauratie moet wel heel lang geleden plaats gevonden hebben gezien de staat waar het gebouw zich in bevindt. 



De begraafplaats

Buiten zwerf ik van de ene hoek naar de andere. Ik bewonder de Keltische kruizen en sta stil bij de Taxussen op de begraafplaats. De schapen nemen de ruimte geheel in bezit en scharrelen op hun gemakje tussen de grafstenen. Ik omzeil de grazende dieren en kom op schilderachtige plekjes. 
De rust en de stilte geven de indruk van een tijdloos bestaan. En dan te bedenken dat het in deze vallei ooit een drukte van belang moet zijn geweest. En dat heeft te maken met de marmerindustrie die hier ooit was.


Keltische Kruizen


Taxus op de achtergrond





Schapen scharrelen in het rond





Achtergrondinformatie

Het kerkje draagt de naam Cill Chriosd (Kilchrist Church) en wordt al genoemd in 1505. Op deze plaats heeft een ouder kerkje gestaan, waarvan de resten nog te zien zijn bij de westgevel. 
Vanaf het kerkhof heb je zicht op een kleine heuvel met de naam: Hill of the Mass (Cnoc na-Aifhreann). De klank ervan lijkt op die van 'mis' en het woordenboek geeft o.a. dodenmis, misdienst, dienst, mis, kerkviering en berg als optie. 

Volgens een legende werden hier in de 7e eeuw missen gehouden door  St. Maol Ruadh voor de lokale bevolking. Hij leefde van 642 tot 722. Zijn naam wordt op verschillende manieren geschreven.  St. Maelrubha is een van de variaties. Hij stichtte de eerste kerk in deze regio in Ashiag. In de late Middeleeuwen werd een nieuwe kerk gebouwd in Cill Chriosd. Deze werd op zijn beurt vervangen door het huidige, tot ruïne vervallen kerkje. Het is in gebruik geweest tot 1840. Diensten werden vanaf die tijd gehouden in een nieuwe kerk in Broadford.

Op het kerkhof zijn nog grafstenen uit de Middeleeuwen te vinden. Twee bijzondere stenen worden speciaal genoemd.  Op een ervan waren 'obscure' hiëroglyfen te zien. De andere zou uit voor-christelijke tijden stammen. Tot 1913 zouden ze er hebben gestaan. Allebei zijn ze op mysterieuze wijze verdwenen.

Adres

De ruïne van de Cill Chriosd (Kilchrist Church) bevindt zich op de weg van Broadford naar Elgol op het eiland Skye in Schotland
Adres: B8083, Broadford, Isle of Skye, Highlands and Islands, Schotland, IV49 9AS

https://www.undiscoveredscotland.co.uk/skye/cillchriosd/index.html
https://en.wikipedia.org/wiki/M%C3%A1el_Ruba





Reacties

Een reactie posten