Op zoek naar het Ostara heiligdom

We zijn in het Teutoburgerwoud en verblijven redelijk dicht bij de Externsteine. Het boek dat we bij ons hebben geeft informatie over een Ostara Heiligdom daar vlak in de buurt. Op het getekende kaartje ligt het er zo ongeveer náást. Ostara werd op of rond 21 maart als lentegodin vereerd en haar heiligdom bevat drie belangrijke grafheuvels. Het geheel ziet er simpel uit en moet makkelijk te vinden zijn. Maar dat blijkt niet het geval. De grafheuvels liggen op verboden terrein. En dat ene weggetje dat er naar toe leidde hebben we links laten liggen...


Op het getekende kaartje lijkt  het een fluitje van een cent
 Bron: Osning - Die Extrensteine- Usch Henze: Pagina 39

Beginnen bij het hotel

De dame bij de balie weet misschien meer. Mijn man gaat niet mee als hij mijn vastberaden blik ziet die voorspelt dat ik er niet aan denk om op te geven. De receptioniste doet alle moeite om samen met mij de plaats te traceren. Ze begrijpt dat ik het graag wil vinden nu ik er zo dicht in de buurt ben :-). 
Het kan bijna niet anders dan dat de grafheuvels in het militaire gebied liggen waar de Engelsen oefenen. In dat geval kunnen we er niet bij. Maar als zij mij was zou ik naar Bad Lippspringe rijden en daar informatie vragen bij het Toeristencentrum. Hetgeen we uiteraard doen.


Eén van de bronnen in Bad Lippspringe: Arminius Quelle met water van zo'n 20 graden

Vragen bij het Toeristencentrum

Het verhaal dat we bij het Toeristencentrum te horen krijgen is min of meer hetzelfde, met de aantekening dat we een eindje een zijpad in kunnen slaan. Daar staan wel borden dat het niet mag, maar het is geen probleem. We krijgen een grotere kaart mee zodat we ons beter kunnen oriënteren. We moeten naar de Fürstenallee en daar afslaan naar de Aschenweg. Dat maakt het wel een stuk makkelijker. 
We belanden zonder problemen op de Fürstenallee, een kaarsrechte weg, waar de oude bomen aan de kant nog getuigen van de grootsheid ervan in het verleden. Net als we willen keren zie ik een straatnaam in mijn ooghoek die ik herken van de kaart. 'Aschenweg', roep ik enthousiast. 'Hier parkeren en lopen?' 
Halverwege de lange laan belanden we in een soort bungalowpark. De bewoners kennen de grafheuvels wel. Nog 500 meter, dan zijn we er. Iets in mij vertrouwt het niet helemaal. En mijn gevoel blijkt te kloppen. Ze zijn er wel, maar het zijn nepperds! Een vriendelijke voorbijganger vertelt ons dat de oorspronkelijke graven in het militaire gebied liggen, en dat dit reconstructies zijn ten behoeve van een archeologische leerroute.



Gereconstrueerde grafheuvels op het Archeologische Leerpad


Uitleg over het landschap


Plattegrond van het Leerpad


Op dit kaartje staan de Eckelau, de Lindelau, de Köningslau  
 Bron: Osning - Die Externsteine- Usch Henze: Pagina 62

In den von germanischen Wällen eingeggrenzten 'Lauen' , Eckelau, Lindelau, Langelau, Königslau, und den dazwischenliegende Hügeln liegt das legendäre Heiligtum der Göttin Ostara 

Verboden toegang

Tegen mijn zin besluiten we terug te keren naar de auto. Het kaartje bevestigt de ligging aan de verboden kant van de weg, en de waarschuwingsborden laten er geen twijfel over bestaan. 
Bijna aan het eind, of zo je wilt aan het begin van de Aschenweg staan twee boerenbedrijven. Ik constateer dat er bij het kleine zijweggetje naast deze boerderijen geen verbodsbord staat. Ik doe nog een laatste poging: 'proberen?' maar krijg geen support. Er wordt geschoten in dit gebied, dus we nemen geen onnodig risico. 

Dat ene weggetje

Thuis gekomen zoek ik het het hele internet af en hoop op foto's. Via Google Earth probeer ik een beeld te krijgen van de situatie. Na veel zoeken vind ik de gezochte informatie op deze site (p.63-66). 
Hier wordt bevestigd dat dat ene weggetje zonder waarschuwingsbord leidt naar de grafheuvels waar we naar zoeken. Zijn we te voorzichtig geweest of valt onze keuze onder de categorie 'Verstandig'? 
Dat Ostara Heiligdom ligt op een steenworp afstand van de Externsteine. Op het getekende kaartje lijkt het een fluitje van een cent. Jammer genoeg konden wij er naar fluiten :-).


 Waarschuwingsborden laten er geen twijfel over bestaan


Dat ene weggetje zonder waarschuwingsbord leidt naar de grafheuvels waar we naar zoeken




Adres

Vanaf de Fürstenallee de Aschenweg inslaan. Rechts is een weggetje dat na ongeveer 100 meter naar de drie grafheuvels voert. 

Noten

Het Teutoburgerwoud (Duits: Teutoburger Wald) is een bergrug. De bergrug heet van oorsprong de Osning.

Het Ostara Heiligdom wordt door Usch Henze vergeleken met de heiligdommen in New Grange en Uppsala.

Reacties

Een reactie posten