Maassluis: de Hazelaar bij het Schuurkerkje

Binnen een straal van 500 meter heb ik negen van de dertien bomen van de Maankalender gevonden en de tiende staat in mijn tuin. De resterende drie weet ik ook te vinden, maar vragen een omweg. Vandaag ga ik met een paar vriendinnen op pad. De keuze valt op de Hazelaar in het hofje van het Schuurkerkje...

De twee Hazelaars in de binnentuin van de Schuurhof 

De Hazelaar

De Hazelaar ik aan de overkant van onze Vliet gevonden. Er staan er twee in een kleine binnentuin van een seniorencomplex. Op die plek stond vroeger een zusterhuis naast een kleine kerk, met een school erachter. Het kerkje staat er gelukkig nog, met alternatieve bestemming.


Het oude zusterhuis naast de kerk met de school erachter 
(Foto Collectiebank Historische Vereniging Maassluis)

Mijn vriendin had een beeld van grote bomen en kijkt eens bedenkelijk naar de twee kleine Hazelaars. Niet echt groot en waar zijn dan de nootjes? Ik probeer ze aan te wijzen, maar ze vallen in het niet als je probeert dat vanaf een afstandje te doen. Het is en blijft een struik en nee, Hazelaar kan soms wel uitgroeien tot een kleine boom, maar in deze tuin gaat dat hem niet worden vrees ik. 

Gelukkig spreekt het verhaal dat bij de Hazelaar hoort haar wel aan. Een Ierse legende vertelt over een zalm die in de rivier de Boyne zwemt. Bij de bron ervan gekomen voedt het dier zich met de noten van de hazelaar. De noten die van de overhangende takken in het water terecht gekomen zijn bevatten wijsheid. Zo wordt de zalm op zijn beurt het symbool van wijsheid en inspiratie. 


De noten van de Hazelaar

Twee Beukenbomen bij het kerkje

Bij de toegang naar het hofje staan twee beuken (1). Ze vormen als het ware een poort naar de ingang van het kerkje. Het sleutelwoord voor de beuk is 'oude wijsheid' (2)
Met name bij de beuk die grenst aan het parkeerterrein neem ik energie waar. Komend vanaf de andere kant is dat op dezelfde hoogte is eveneens het geval. De sterkte van de energie kan variëren. 


Inmiddels  heeft het kerkje een nieuwe bestemming als Balletstudio gekregen.


Aan de straatzijde de voormalige pastorie  


De ingang bevindt zich aan de achterkant



De twee beukenbomen vormen een toegangspoort

De geschiedenis van het Schuurkerkje

Het Schuurkerkje werd gebouwd in 1787 (tot die tijd werd er in Maasland gekerkt). De katholieke gemeenschap kreeg dat jaar weliswaar toestemming om diensten in Maassluis te houden, maar het gebouw mocht niet herkenbaar zijn als kerk. Geen toren dus in die begintijd en 'verstopt' achter de pastorie, met de ingang aan de achterkant. In 'Geschiedenis van Maassluis' van S. Blom lees ik dat er zelfs geen rechtstreekse verbinding met de openbare weg toegestaan was. Een letterlijk geval van aan de kant geschoven worden dus. Pas in 1826 kreeg de kerk een toren.

Uit de brand gered

Het kerkje kwam in 1960 in beeld toen omringende huizen gesloopt werden vanwege stadsvernieuwing. Twee jaar later werd het getroffen door brand. Daarbij werden twee oude heiligenbeelden gered. Ze waren in 1796 geschonken aan de parochie.


Heilige Claude, bisschop van Besancon (484-581)


Sint Willibrord (658-739)

Twee blikvangers in de hal 

De twee beelden hebben een plaatsje gevonden in de hal van de nieuwe Petrus en Pauluskerk. Het zijn blikvangers waar ik mijn ogen niet vanaf kan houden.  
Deze kerk is op zich al een blikvanger door zijn vorm en materiaal. Als een grote, witte tent vangt het gebouw de aandacht van wie het passeert. Je krijgt de indruk dat je hem zo in kan pakken en ergens anders weer neer kan zetten, hoewel dat geenszins de bedoeling is. 
In de kerkruimte maken de ronde vormen en de indeling indruk op me. 'Harmonie' is de gedachte die bij de eerste blik bij me opkomt. De energie voelt er heel licht. Een kerk met onverwachte schoonheid. 


De kerk is op zich al een blikvanger vanwege zijn vorm en materiaal

Die kleine Hazelaarstruik zit me toch een beetje dwars

De dag erna ga ik opnieuw op verkenningstocht. De kleine Hazelaarstruik zit me toch een beetje dwars. Aan de rand van ons stadje weet ik een Hazelaar te staan die meer ruimte heeft om te groeien. En om de hoek in de volgende straat heb ik er een aantal zien bloeien met hun opvallende gele hangende katjes. Speciaal voor mijn vriendin nog een paar extra foto's :-). 


De Hazelaar aan het eind van de Noordvliet in Maassluis


Een haag van Hazelaars die ruimte krijgen om te groeien aan de Rozenlaan


Goed kijken: Hazelaar vooraan, Vlier in het midden, Braam rechts




Adres

Schuurkerkje: Schuurhof 142, 3141 AT Maassluis
Petrus en Pauluskerk: Andreasplein 1 3144 PL Maassluis 

Noten

(1) Vanaf de linkerkant is vanaf de kant van het parkeerterrein
(2) De beuk staat symbool voor oude wijsheid. Maakte men er ooit runenstaafjes van, later werd de gladde bast gebruikt om op te schrijven en ontstond het boek. Kennis kon op die manier bewaard en doorgegeven worden. 

Gerelateerde blogs

Websites


De Hazelaar hoort bij de Maan van het Weerlicht: Volle Maan tussen 14-8 en 12-09. 

De Taxus hoort bij de Boommaan: Volle Maan tussen 10-12 en 21 -12.
De Boommaan doet maar eens in de negentien jaar mee. Een blog hierover vind je hier:

Pagina van de Boomkalender: Boven in de balk of klik op de link:








Reacties

  1. Hoi hoi Joke.
    Zo, je bent er op uit gegaan, en dat weer in de regen, dapper hoor.
    Ja, ik kan de hazelaar als boom wel uit mijn hoofd zetten, het is echt een struik.
    Het verhaal er bij klopt wel voor mij. Zeker die dag, het is altijd inspirerend met elkaar.
    We komen dichter bij onszelf, wordt ook wakker geschud.
    Het is ook praten met de natuur, op een gevoel, wat me ergens heel bekend voorkomt.

    BeantwoordenVerwijderen