Pagina's

dinsdag 20 oktober 2015

De Zwarte Madonna

Zomervakantie 2013. We maken een rondreis door Frankrijk, geïnspireerd door een lezing van Jaap Rameijer. Op zijn landgoed 'Les Labadous' was in de schors van een boom de afbeelding van Maria Magdalena ontstaan. En dat maakte me nieuwsgierig, daar wilde ik wel naar toe.


De boom op het landgoed 'Les Labadous' met de afbeelding van Maria Magdalena

We bezochtenVézelay, Rocamadour en Rennes le Château, maakten een stop in de Pyreneeën en reden via Lourdes door naar Chartres. Tijdens die reis kwam een aantal Zwarte Madonna's op ons pad. Een collage van de foto's hangt bij ons thuis. Het verhaal van de Zwarte Madonna in Rocamadour vind je hier.


De Zwarte Madonna van Le Limoux: 'De-Notre-Dame-de-Marceille'
Zij wordt beschermd door een hekwerk


De Zwarte Madonna van Rocamadour


De dame op de pilaar in de kathedraal van Chartres


De Zwarte Madonna van Chartres in de crypte

De Zwarte Madonna's van Chartres en Le Limoux staan in de buurt van een bron. 


Bron in de crypte van Chartres


Bron bij de basiliek van Le Limoux

Tijdens mijn (veelvuldige) bezoeken aan oude kerken speurt mijn oog naar Maria's met een rode mantel. Dat rood was op een gegeven moment uit den boze, omdat het de vruchtbare vrouw en moeder symboliseerde. De Drievoudige Godin werd vroeger uitgebeeld in drie kleuren: wit voor de Maagd, rood voor de moeder en zwart voor de oude, wijze vrouw of Crone. Drie fasen van het vrouw-zijn maakten de cyclus compleet. In 1649 werd door de kerk beslist dat de Maagd Maria alleen nog maar in blauw en wit mocht worden afgebeeld. Ik las er al lang geleden over in het boek 'De vrouw met de albasten kruik' van Margaret Starbird met als ondertitel: Maria Magdalena en de betekenis van de graal. Af en toe valt mijn oog op een Maria met een rood gewaad. Dat rode gewaad zit weleenswaar verstopt onder een blauw kleed, maar toch...


Maria met een rood gewaad in Le Lemoux

Herfstvakantie 2015: Ik heb het boek 'De Zwarte Madonna van Oer-tot Eindtijd van Annine van der Meer cadeau gekregen (met als ondertitel: De Moeder van Donker en Licht en haar dochter Maria Magdalena). Ik stuit op hetzelfde thema en lees met plezier haar uitleg over de Zwarte Madonna's uit de Romaanse tijd: recht voor zich uitkijkend, met het kind op schoot, dat recht voor zich uitkijkt. En over de omslag die volgt in de 13de en 14de eeuw: de staande beelden komen in zwang. De Maria's krijgen een blank gezicht en dragen het kindje op de linkerarm. Vanaf 1649 zijn de kleuren blauw en wit gekoppeld aan de Maagd Maria. Vooruitbladerend ontdek 1 foto waarbij de Maria het kind op de rechterarm draagt. Dat maakt me nieuwsgierig :-). 


Vézelay: Maria Magdalena met de albasten kruik












Geen opmerkingen:

Een reactie posten