Heiloo heeft van oudsher twee heilige bronnen

Op weg naar een verjaardagsfeest in Noord Holland landen we even aan in Heiloo. Dit keer is mijn inspiratiebron het boek 'Spirituele Plekken in Nederland'  van Henk Ganzeboom. In Heiloo ligt een wit kerkje op een iets verhoogde plek. Aan de voorkant van het kerkje is een bron met geneeskrachtig water. Een paar kilometer verder ligt in het bos de kapel van 'Onze Lieve Vrouwe ter Nood'. Bij die kapel ligt een tweede bron met helende kwaliteiten. De naam Heiloo heeft de betekenis van heilige plek en komt van Heylicheloo. Ik ben nieuwsgierig genoeg om er een kijkje te willen nemen...

Een plekje met energie 

Ik loop volgens de aanwijzingen van het boek over het stille kerkhof naar de achterkant van het kerkje. Daar begroet ik de machtige, oude beuk en neem een moment van rust. Tussen de beuk en de muur van de kerk is het stil. Voor mij is de energie voelbaar.


Ik begroet de machtige, oude beuk

Ik had al gezien dat de vormen van een oudere kerk met steen waren aangegeven. In de zeventiende eeuw is de kerk na verwoesting opnieuw kleiner opgebouwd lees ik op het informatiebord. Dat plekje, tussen de beuk en de muur, was dat oorspronkelijk een plek bij het altaar? Is de energie daarom nog steeds voelbaar als je je er op afstemt? Het liefst zou ik even binnen willen kijken en invoelen, maar dat is niet mogelijk. Het kerkje is te bezichtigen in juni, juli en augustus tussen 11 en 16 uur, aldus het bord bij de ingang. Het  is zondag 21 september, dus dat gaat hem niet worden vandaag.


De oudere contouren van het witte kerkje


Beschermt de boom de heilige plek?

De Willibrordusput

Ik loop naar de voorkant naar de Willibrordesput. De legende vertelt dat deze put in het jaar 700 door Willibrord zelf zou zijn geslagen. Ter ere daarvan werd er een kapel opgericht. Pelgrims ontdekten dat het water een geneeskrachtige werking had. Helaas is het putdeksel afgesloten.





De legende van de Kapel

We vervolgen onze reis naar de kapel van 'Onze Lieve Vrouwe ter Nood'. Deze plek is nog met meer wonderen omgeven. Een herder heeft er tot twee keer een Mariabeeldje gevonden en een rijke koopman heeft er na een droom een kapel laten bouwen. Tussen de oude ruïnes is een verschijning van Maria waargenomen.
Het water uit de bron heeft een geneeskrachtige werking. Er worden bedevaarten naar de kapel georganiseerd en net als we er zijn is dat het geval. We zijn jammer genoeg een uur te laat en kunnen de kapel niet van binnen bewonderen.


Klein beetje commercieel doet het wel aan. 



Opschrift boven de poort: 'Als ge mij gaat eren, zal de wind gaan keren'




Bij deze bron kun je water omhoog halen


Een uur te laat. In de kapel wordt een dienst gehouden.

Heiloo: kennismakingsbezoek. Twee bronnen, twee kapellen, twee heiligen. Voor mij een plaats om in alle rust nog eens naar terug te keren. 



Adres

Adres: 1851 JL Heiloo
De put ligt naast de Witte Kerk in de ommuring van het kerkhof aan de Heerenweg. 


Gerelateerde blogs


Bronnen

Ganzeboom, Henk, Spirituele Plekken in Nederland , 2005

Websites


Reacties

Een reactie posten