Astrologische elementen in de Kathedraal van Chartres (1)

Met de ansichtkaart in mijn hand sta ik voor het linker portaal bij de hoofdingang van de kathedraal. De dag ervoor heb ik van alle dierenriemtekens een kaart gekocht, maar vandaag vind ik er een waar ze allemaal opstaan. Maar op die ene kaart staan andere beelden dan de serie die ik ervan heb. Er blijken twee series dierenriemtekens te zijn in de kathedraal...


Dierenriemtekens boven het hoofdportaal

Twee series met dierenriemtekens

Na een beetje zoekwerk kan ik ze allemaal traceren- denk ik op dat moment. De beelden die het eerste opvallen zijn Kreeft (links buiten) en Schorpioen (rechts buiten). Ik herken de meeste figuren. De kaarten gaan mee naar huis om er daar verder naar te kijken. En dan wacht me een verrassing. 
De afbeeldingen van de serie kaarten verschillen van de kaart waarmee ik de beelden heb opgezocht. Nader onderzoek brengt aan het licht dat de ene set te vinden is bij het Hoofdportaal, en de andere set te zien is bij het Noordportaal. Daar heb ik een tijd gestaan, maar mijn aandacht ging op dat moment naar de beelden van Anna en Melchizedek. 

Linkerportaal van het hoofdportaal 

Ik knip de plaatjes van de kaart los en leg ze naast de dierenriemtekens waar ze bij horen. Daarna wordt het puzzelen: ik houd er twee over: Tweelingen en Vissen zijn niet afgebeeld op de bogen, en dat terwijl ik de Tweelingen dacht te hebben gezien boven de Schorpioen.
De dierenriemtekens staan min of meer in de goede volgorde: links binnen: Ram (1) en Stier (2), links buiten: Kreeft (4), Leeuw (5) en Maagd (6). Dan beginnen we rechts weer onderaan, maar dan met de buitenkant: Weegschaal (7), Schorpioen (8) en Boogschutter (9), rechts binnen Steenbok (10) en Waterman (11). Het cijfer 6 moet een plaatsje hoger. Maagd staat naast de Boogschutter.


10 van de 12 tekens

Twee missende tekens

Tweelingen (3) en Vissen (12) ontbreken in het geheel. Deze zijn te vinden in het rechterportaal als je voor de kathedraal staat. Vissen en Tweelingen zijn uit een stuk gehouwen en te vinden aan de onderkant van de linker-binnenboog. Ik lees dat ze van te voren voor deze plaats waren bestemd in het boek Chartres: complete  gids voor de kathedraal door Michael Ladwein, op blz. 54. De keer erna heb ik er een foto van kunnen maken 😉.




Tweelingen en Vissen gevonden :-)

Noorderportaal

De tweede serie dierenriemtekens is terug te vinden in de rechterboog van het Noordportaal. Kijk bij de vermelde websites voor meer details.


Astrologische klok

Dan is er nog de astrologische klok, tegenover het raam met de dierenriemafbeeldingen.


Over die klok heb ik eerder gelezen in het boek De Grote Galactische Conjunctie van Jan Wicherink. De onderstaande foto maakt deel uit van het artikel op zijn website. Even scrollen tot ongeveer twee-derde.


Raam met dierenriemtekens

Het raam met de dierenriemafbeeldingen vind je aan de rechterkant van de kathedraal, na het Zuidportaal, naast het raam met de Blauwe Maagd. 


Reden genoeg om terug te keren. Doen we binnenkort. Dan kan ik gelijk een foto van het Tweelingen-Vissen beeld maken :-).


Adres

16 Cloître Notre Dame, 28000 Chartres, Frankrijk

Gerelateerde websites