'Op Hodenpijl': een plekje om te koesteren (Schipluiden)

Als we er langs reden wenste ik  steevast wenste dat ik er eens een bezoek kon brengen. Sinds 2007 is dat ook mogelijk. Soms ga ik er heen om een lezing te volgen, maar vandaag ging ik zomaar-omdat-de-plek-mij-riep. Al langer had ik het plan om in alle rust naar 'Op Hodenpijl' te gaan en de Bruine Madonna een bezoek te brengen...

De Bruine Madonna

Achter in de linkerhoek van het kerke is een stilteplek gecreëerd. In deze ruimte vind je de Bruine Madonna op een console. Op het tafeltje staat een kleine Zwarte Madonna bij de kaarsjes.


De stilteplek achter in het kerkje


De Bruine Madonna op een console 


Een kleine Zwarte Madonna. Ik steek twee kaarsjes bij haar aan. 

Het kerkje

Bij de ingang staat een klein Mariabeeldje aan de voet van een pilaar. Het plafond van het kerkje is prachtig gerestaureerd. De schoonheid ervan is bijna niet vast te leggen.  In het midden van het kleine kerkje is energie waar te nemen. 


Dit Maria beeldje staat bij de ingang van het kerkje


Het plafond van het kerkje is prachtig gerestaureerd. 


De schoonheid is niet op een foto vast te leggen, ook niet  als je niet op de grond gaat liggen :-)

Het Heiligenbeeld

We stonden stil bij een voor mij onbekend heiligenbeeld. Ik ben niet katholiek grootgebracht en heb geen idee wie ze is. Ze draagt een pauwenveer in haar rechterhand en links een pijl en een veer.
Een pauwenveer symboliseert onsterfelijkheid of eeuwigheid, een palmtak staat voor onsterfelijkheid, maagdelijkheid, zuiverheid en martelaarschap. De heilige Agatha kan het niet zijn, Ursula of Sint Barbara lijken me ook geen goede kandidaten. Mijn man maakt me erop attent dat het voorwerp in de linkerhand geen pijl en een veer is, maar een gebroken pijl. De iconografie is dus een pauwenveer en een gebroken pijl. Ik zet de zoektocht voort...Via 'Op Hodenpijl' kom ik te weten dat het gaat om de heilige Filomena.

De Legende

Filomena was zo knap dat de keizer van Rome met haar wilde trouwen. Ze had echter besloten om haar leven aan Christus te wijden en maagd te blijven. De keizer werd woedend en liet haar in de Tiber werpen met een anker om haar hals. Een engel schoot haar te hulp. Er werden drie vurige pijlen op haar afgeschoten, maar Filomena werd er niet door geraakt. De pijlen ketsten terug naar degenen die ze afschoten. Uiteindelijk werd ze onthoofd. 
De beenderen van Filomena zijn in 1802 gevonden in de catacomben van Priscilla in Rome. Ze werd geboren in 288 en vond de dood in het jaar 302. De palmtak verwijst naar een martelares. 
Later ging men twijfelen of de gevonden beenderen wel echt van een heilige waren. In 1961 werd haar naam daarom verwijderd uit de heiligenkalender van de kerk. Desondanks wordt haar feest in Zuid-Italië op 11 augustus nog steeds groots gevierd. Haar heiligdom bleef gewoon open en wordt nog steeds druk bezocht. De volksverering voor Filomena valt niet uit te bannen :-). 


In haar handen heeft Filomena een palmtak en een gebroken pijl


Beeld van de heilige Filomena uit de derde eeuw na Christus


We eindigden in het restaurant, gesitueerd in een aangebouwde serre en genoten van pompoensoep met brood. Een plekje om te koesteren :-).


Met dank aan Merel Kester, die de naam van de heilige Filomena voor mij achterhaalde
Communicatie & Programmering Op Hodenpijl & Huiskamer Indigo



Adres

Rijksstraatweg 20/22, 2636 AX Schipluiden

Noten

In de zaal worden wisselende exposities tentoongesteld. Er worden lezingen en concerten gegeven. 

Websites


Reacties

Een reactie posten