Door het Liesbos dwalen in de herfst (Breda)

Met zijn vieren gaan we op pad en volgen het smalle weggetje waarvan het eind mysterieus in de mist verborgen ligt. Mijn vriendin kent het bos op haar duimpje en gidst ons naar mooie plekjes. Haar aanwezigheid zorgt ervoor dat we onbelemmerd door het bos kunnen dwalen. Draai mij een kwartslag en ik verlies mijn oriëntatie...


Prachtige grote  varens

We komen langs prachtige grote varens, waarbij we het gevoel krijgen dat je er nooit, maar dan ook nooit doorheen zou kunnen. Zoiets als je tegenkomt in het boek We gaan op berenjacht: 'We kunnen er niet onderdoor, we kunnen er niet overheen, we moeten er wel dwars doorheen'. Wat we natuurlijk niet doen en zelfs niet proberen. De varens zien er zelfs in hun herfsttooi overweldigend uit.
We komen op een plek waar het licht door de varens naar boven lijkt te schijnen. Nee, er is geen zon en vergelijk de kleur van foto's maar met elkaar. Een  plek met verborgen zonneschijn.


We komen langs prachtige grote varens


Licht dat door varens naar boven schijnt

'Roodkapjesbos'

We wijzigen de route als we langs een 'Roodkapjesbos' komen. Alleen de bloemen om te plukken ontbreken, dus hier valt voor de wolf niets te verleiden :-).


Dit is hoe ik me een 'Roodkapjesbos' voorstel


We komen prachtige stukken hout tegen waar we draken met vleugels in zien.


We ontdekken paddenstoelen die nauwelijks opvallen tussen het gevallen blad 


We vinden paddenstoelen die een heksenkring vormen

De lapjes Plataan

We hernieuwen het contact met de lapjesplataan die de heilige eik verving. Ik schreef er het blog 'Boompje wisselen over'. En omdat we heel stil en rustig zijn geworden kunnen we de energie die hij uitstraalt goed waarnemen.


Magie voor wie ervoor open staat

Varens als grenswachters, een gevleugelde draak, een lichtplek, een heksenkring en een boom die zijn energie met je deelt. Onze zintuigen namen het over van ons denken. Was het daarom dat het bos een paar van zijn geheimen met ons deelde? 


Adres

Het Liesbos (voorheen Liesbosch) ligt ten zuiden van Prinsenbeek in de gemeente Breda, tussen de spoorlijn Roosendaal-Breda en de A58 en tegenover de buurtschap Lies (bron).

Gerelateerde blogs

https://jokessterrenkruid.blogspot.com/2012/09/boompje-wisselen.html







Reacties

Een reactie posten